Sunday, July 21, 2013

Minggu Ketiga | Rezeki Masing-masing


Bismillahirrohmanirrohim…

Sekarang ni baru seminggu puasa dan dah masuk minggu ketiga aku praktikal kat Galeri Seni Johor. Tengok kawan-kawan lain ada yang hari-hari praktikal mereka sangat busy, penuh dengan kerja. Orang kata betul-betul memanfaatkan waktu budak praktikal. Betul-betul timba pengalaman kerja. Ada yang perlu turun sama latihan bawah matahari semata nak dapat elaun. Kalau yang tu terasa melampau sikit. ada juga yang lepak-lepak saja kurang kerja kurang pengalaman. Bergantung pada tempat dan pengurusan sesebuah organisasi itu juga. Rezeki masing-masing orang kata. Kalau macam aku pun memang lepak juga. Busy pun bila ada program.


Tadarus al-Quran wa Ramadhan

Pagi Isnin hari tu ada tadarus al-Quran sempena bulan ramadhan ni. Giliran galeri. Setiap bahagian ada jadual tadarus tersendiri. Nak dijadikan cerita bila turn aku baca al-Quran tu tetiba sampai pulak ustazah yang memang pantau program tu. Ustazah tapi gaya tak berapa ala-ala ustazah. Gila tak cuak la baca depan dia. Takut kena attack salah baca main langgar baris atas bawah, kan. Tapi nasib baik masih selamat. Tapi cerita yang paling cuak bila lepas habis tadarus boleh aku dipanggil ustazah tu. ‘Saya nak masukkan awak dalam khatam al-Quran nanti’. Haaa…cuak tak cuak la. Ingat baca biasa-biasa jek. Tapi pesen ustazah ni memang baca ikut tarannum or lagu. Peh peh memang la aku reti sangat. Tapi taka pa nanti dia ajar. Kot ye pun diajar aku susah nak baca gaya-gaya qariah tu weh. Ni sampai sekarang tak call tak jumpa ustazah ambil cd record suara yang dia dah rakam. Cuak punya pasal. Ya Allah, Kau permudahkanlah segala urusanku. Amin…


Aplikasi apa yang kita belajar dekat universiti

Lepas habis tadarus terus balik ofis. Hari tu baru aku dapat thumbprint (biasa pakai punch card). Kerja haritu aku n diba kena semak kertas kerja Pertandingan Seni Khat Terbuka Johor Tahun 2013. Galeri nak organize pertandingan lagi. Yang kurang bernasib baiknya event tu nak buat bulan sebelas nanti. Time tu aku pun dah habis praktikal so tak dapat join la. Aku n Diba kena semak dan bandingkan hadiah-hadiah yang ada dalam KKD dengan pertandingan yang dah pernah dibuat sebelum-sebelum ni.

Lepas tu pulak kita orang kena perah otak nak kena fikir pasal tema pertandingan. Ah sudah. Memang la aku pandai bab-bab memerah otak ni. Lastly dapat idea nak buat sajak nurkilan Usman Awang. Baru dicadangkan kat bos terus di-reject. Kita orang tak habis explain lagi tu. Sentap tetiba. Lepas tu gigih la cari macam2 lagi untuk tema.

Lastly hari selasa pagi masuk ofis tanya lagi pasal sajak Usman Awang tu. Lepas tu baru diterima. Eiii tak faham betul. Hahaha…kelakar la. So, dah stick to that tema. Tapi kena masuk meeting dulu untuk confirmation. Peh peh dah macam hebat kan buat KKD. Kahkahkah…


Hari Rabu

Pagi rabu tu lepas datang galeri terus lepak kat bawah kejap macam biasa belek-belek surat khabar. Dapat call dari Encik Is baru la terhegeh-hegeh naik ofis. Hahaha…kalau dah kena panggil tu maknanya memang ada kerja baru yang menanti. Kita orang kena buka facebook Persatuan Seni Khat Johor then ambil gambar dekat dalam album semua tu lepas tu susun semua gambar tu mengikut event. Simple jek.

Hari rabu merupakan hari berita buruk sedunia. So sad. Sobsss…firstly, pagi tu aku dapat tahu yang markah exam paper pameran sangat tak memuaskan or boleh kata teruk sangat. Itu bak kata kawan2 lain la. Disebabkan rasa down gila-gila, aku tak nak check markah aku. Most of kawan2 aku bengang juga la dengan lecturer paper tu. Pungpangpungpang dalam facebook tak sudah sudah.

Lepas tu kena pulak sambung kerja key in maklumat lukisan hari tu tapi untuk tahun 2011-2012 sampai siap. Kena belek satu satu lukisan yang besar tu untuk segala detail yang diperlukan.

Tengah hari tu pulak dapat memo dari pentadbiran yang mengatakan aku n diba kena transfer ke bahagian pentadbiran di bawah unit ICT hari tu jugak. Warghhh…what a spoil day. Blerghhh…tapi atas sebab banyak kerja galeri tak siap lagi, diminta tunda sampai Isnin. Sedih wooo…dah baik-baik dengan staf galeri lepas tu nak kena pindah pulak. Kena bantu kerja-kerja sempena sambutan ulangtahun 25 yayasan katanya. Entahlah…dengar kata semua budak praktikal kena transfer. Macam bosan jek. Ya Rabb, Kau permudahkanlah segala urusanku. Aminnn…

Sepanjang hari tu dekat ofis memang tak ada mood gila. Serius!


Hari Khamis

Masuk ofis jek terus encik Is minta tolong taipkan laporan kewangan Persatuan Seni Khat Johor. main bantai jek buat. Maklumlah aku tak belajar akaun dulu, aku belajar ekonomi jek. So tak berapa tahu bab nak buat kredit debit tu. Cuma mampu bantu taip semula jek. Heee~~

Lepas setel semua tu macam biasa tak ada kerja dah. Melayan facebook jek la sampai waktu balik. Lepas tu la baru sempat nak check result final exam. Peh encik Is kata bagus jugak kita orang punya markah. Bagus tu memang la bagus tapi semput nak kejar pointer dekan tak dapat dapat sampai grad. But at least aku bersyukur dapat keputusan macam tu. Cuma tak puas hati dengan gred paper pameran. Tu jek. Nanti nak buat semakan semula. Geram gila. Hasil tak setimpal dengan usaha kita orang!!!


Last day dekat galeri

Pagi Jumaat macam biasa la pepagi ada tadarus dekat Rumah Limas. Lepas tu kena pergi Muzium Tokoh Johor untuk bungkus segala lukisan yang dah tamat tempoh pamerannya. Tak ingat pameran untuk apa. Tapi ala-ala pameran antarabangsa juga la sebab ada yang dari jepun. Peh peh penat jugak. Lepas siap kerja terus balik galeri n melepak la sampai waktu balik pukul lima.

Thanks to encik Is sebab bantu kita orang hari tu. Motif asyik mention nama encik Is jek dekat sini kan. Dah memang dia jek yang tolong kita orang, nak buat macam mana. Nak say thanks dekat siapa lagi kan. Oh lupa. Nak thanks jugak dekat Kak Limah sebab jadi kawan kita orang selama tiga minggu kita orang kat sana. Lepas ni mesti rindu Kak Limah, Encik Is, Kak Eli, Kak Pau, mesti rindu nak buli Yan dengan encik Is hahaha…budak praktikal buli bos…kikikikiki…. Hari Isnin nanti kita dah tak jumpa lagi. Kalau ada apa-apa event yayasan nanti mungkin dapat la jumpa dia orang semua. Tata kalian! Terima kasih untuk semua.

Next week kena adapt dengan new environment pulak. Semoga semuanya baik-baik saja. Daa~~



1 comment:

Tengkubutang said...

hai.. salam kenal,
follower no.163
done follow sini,
jom follow teman yea yunk..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog
http://honeyoyeke.blogspot.com/