Thursday, May 9, 2013

Temuduga di Angkasapuri | Pengalaman Pertama

Assalamualaikum dan hai...


Semalam bersamaan dengan 8 Mei 2013, aku dan beberapa orang kawan lain telah pergi ke Angkasapuri untuk tujuan temuduga untuk program latihan industri kami. Peh peh ayat skema. Kami dimaklumkan oleh senior, abang Kahar yang bahagian HR perlukan student untuk praktikal. So, disebabkan Angkasapuri tu dekat plus macam seronok jek kalau dapat kerja dekat sana dan kemudahan semua boleh dikira mudah diuruskan, maka aku plan memang nak pergi interview tu. Dengan harapan, confirm dapat. Peh confident level tinggi betul. 


But the worst part is... datang interview pagi pagi tapi tak bawa sijil-sijil sama ada original ataupun fotostat. Sengal kan? Bawa resume tapi renyuk. Ala-ala bawa kertas sehelai. Sengal kan? Dress up pun baju kurung jek macam nak pergi kuliah. Tak macam sesetengah student lain yang datang tu. Dress up macam officer dah. Tergugat tau. Sengal kan? Ah memang terasa sangat sengal. Bukan sengal sengal ubi dah ni memang sengal tahap vangang jugak. 


Kesengalan bermula bila nampak Rusdi (one of my friend) sampai bawa fail n of course berisi segala mala sijil. Seriously memang marah sebab tak inform aku. Even sepatutnya aku memang patut tahu untuk interview memang kena bawa semua tu. n tak patut juga salahkan Rusdi. Sengal lagi. Start dari situ dah rasa down gila. Rasa nak balik. Give up. Confident level dah turun satu tahap. Confirm kalau interviewer minta tapi aku tak bagi, mesti la tolak satu point dekat situ. Sengal kan? Satu point jek dah kena tolak gara-gara benda simple yang aku rasa aku ambil mudah. Haishhh...


Disebabkan dari awal dah rasa down gila gila, serius confident level makin lama makin jatuh teruk. Sangat teruk. Sampai satu tahap aku rasa memang betul betul nak balik. Give up! But then Diba n Fiza kata kita try jek our best. Dapat atau tak terpulang la. Sampai dia orang pun rasa fed up juga n Fiza dah plan nak sambung master jek lepastu nak jadi tutor or pensyarah yang si Diba pulak beria kata nak jadi cikgu jek. Semata mata sebab confident level kami dah memang corot habis. 


Its our turn. Tinggal kami bertiga. Tapi panggil dua orang. Fine. Aku tinggal seorang. Confirm kena interview seorang la, kan. Confident level turun lagi lagi dan lagi. Peh peh peh. Sampai turn aku, dengan pasrah dan redhanya aku melangkah kaki masuk ke bilik interview. Even confident level dah kurang tapi itu secara dalaman saja. Luarannya aku kena maintain confident. Kahkahkah nampak tak permainannya di situ. Muka maintain senyum jek. Interviewer, En Amir bagi sehelai kertas, perlu jawab semuanya. Soalan tentang RTM. Macam macam. Nasib aku baik sebab masa tunggu turn aku sempat belek belek majalah dekat luar tu. Dapat la juga bantu aku jawab semua soalan kecuali soalan pasal tahun RTM ditubuhkan. Confident level naik sikit. Satu point. Lepas tu baru en. Amir tanya soalan bertubi-tubi. Fine. Aku jawab dengan confident tapi sebenarnya main bantai jek janji buka mulut n cakap. Jangan diam. Itu kuncinya. Cakap. Dekat situ juga naik sikit confident level aku. Pungpangpungpang setel turn aku. Keluar bilik dengan hati yang redha dan pasrah tapi tetap confident. 


Selangkah aku keluar dari bilik itu memang aku serahkan semuanya pada yang atas. Nervous hilang. Confident tinggal ala ala jek. Seram sejuk pun hilang. Tapi muka maintain senyum. Maklumlah first time pergi interview first time pergi tempat famous. Kesian, kan?




Pengajarannya. Be prepared sebelum pergi interview. Prepare dari segi mental, fizikal dan segala kelengkapan dan keperluan yang wajib dibawa semasa temuduga. Keputusan temuduga dijangka akan keluar lagi seminggu. So, akan ku tunggu saat itu. Ini juga harapan dari emak. 


Ya Rabb...Kau permudahkanlah segalanya. Amin.



1 comment:

Anonymous said...

sy pom interview 8 mei jgk sebelah pg..tp sy en amir n en. shah xbg pom krts...dia tye kita jwb..xsempat nk fkir..