Monday, July 18, 2011

mentaliti bila study Pengajian Melayu kena jadi CIKGU



(klik utk lebih jelas)

Soalan macam tu dah berkali-kali aku dengar. Rasa boleh naik bernanah telinga ni dengar. Balik2 soalan tu...jawapan tu..Arghhhhh...tension dok!!! soalan tu mula menghantui diri aku since aku masuk UM since aku dapat course Pengajian Melayu ni. Actually bukan la course tu ada masalah. Yang jadi masalah nye bila mentaliti orang2 kat luar tu...


"Owhhhhh...nak jadi CIKGU la ni..."


Seriuosly tiap kali ada yang bertanya pasti itu jugak la yang dikata.


Tapi if time tu aku agak rajin... ada mood...aku explain la sedikit kat orang yang tanya tu. Tapi kalau tak biasanya aku cakap je "tak semestinya".


Sebenarnya tak boleh nak salahkan deorg sangat pun. Sebab deorg pun xtau apa2 tentang course tu. Mungkin ada sebab kenapa orang2 selalu kaitkan Pengajian Melayu dengan CIKGU. Antaranya mungkin sebab:
  1. CIKGU ialah kerja yang 'agak' senang nak dapat. (Senang ke??? Aku MedSi pun tak lepas)
  2. Kerja CIKGU ada masa depan. (kerja lain pun ada masa depan la wokkk)
  3. Maybe anak2 deorg suka nak jadik cikgu kot. (Dulu aku pun suka gak)


Sebenarnya sebelum aku study kat UM pun mentaliti aku macam deorg jugak. Tapi lepas masuk & belajar kat sini baru aku faham. Tak semestinya CIKGU jek aku boleh jadi. Macam2 kita boleh kerja lepas ni. Cuma kena ada kemahiran tak kira dari segi apa dan jugak minat.


Hari tu ada la duduk sembang dengan mak.


me: mak, sebenarnya saya tak nak jadi cikgu.


Mak: habis tu kau nak kerja apa???


tengok!!! mak pun sama jugak...huhuhu...beria-ia suruh aku jadi cikgu. Maybe bukannya apa. Cuma takut aku tak ada kerja lepas ni. Tapi, aku dah explain baekkkk punyer. Tak kisah la apa kerja pun janji aku minat. Sebenarnya aku ni bukan tak minat jadi cikgu. Cikgu tu cita-cita pertama masa kecik2 dulu tuhhh...Tapi aku ni tak ada skill and tak pandai nak ajar2 orang ni. Better aku cari kerja yang sesuai dengan diri.


Apa2 pun to emak... tak payah risau sangat. Ada jek kerja untuk aku ni. Kalau tak ada jugak tunggu orang pinang jek la yek. Sebab aku dah ada STPM (Sijil Tunggu Pinangan)


Lastly, tak kisah la korang nak cakap aku jadi cikgu ke hape ke. That means korang doakan kteorg kan...hehehe..Thanks banget deh



No comments: