Wednesday, October 5, 2011

Cinta untuk Bella - Part 1

“Bella, kau free tak sekarang?” tanya Akmal sebaik sahaja Bella mengangkat panggilan telefonnya.
“ Assalamualaikum. Kot ye pun nak gelabah semacam bagi lasalam dulu. Ni tak, main terjah jek.Aku free.Kenapa?” tergelak sendiri bila Bella memikirkan reaksi Akmal ketika ini.Pasti Akmal sedang menepuk dahinya sambil tersipu malu.Malu? Tidak sama sekali perkataan itu ada dalam kamus hidup Akmal. Padanya malu itu biarlah bertempat.
Akmal, merupakan kawan lelaki Bella yang sangat prihatin terhadap dirinya. Sama seperti Razif. Pada Bella, mereka berdua sudah dianggap sebagai abang sendiri kerana sudah sejak dari sekolah rendah mereka berkawan. Bukan tidak ada yang salah anggap terhadap hubungan Bella dengan Akmal dan Razif. Tetapi semua itu tidak dipedulikan. Apa yang penting bukanlah tanggapan orang sekeliling tapi hubungan ikhlas sebagai sahabat itu lagi bermakna.
“Hoi Bella, kau dengar tak aku tanya ni?” mula dah si Akmal ni memekik.
“Eh, aku dengar la.”
“Bagus.Kalau macam tu nanti kita jumpa dekat tempat biasa.”
“Tempat biasa?Apa ni? Tak faham.”
“Sah la kau ni mengelamun jek tak sudah-sudah. Cik Isabella, aku ni nak ajak kau keluar lepak-lepak dekat tempat biasa tu. Kau ajak Noni sekali.Nanti boleh aku kenalkan kau dengan member aku.”
“Arghhh, sudahlah kau. Ni yang aku tak suka ni. Ada saja pelan kau nak kenen-kenenkan aku dengan kawan-kawan kau, kan. Kau ni macam tak kenal aku pulak. Aku tak suka la. Lagipun aku malas nak drive keluar hari ni.”
“Kau ni tak sporting la. Bukan aku suruh buat apa pun. Kenal-kenal jek.Tak mati, pun. Lagipun dah lama kita tak lepak sama-sama, kan. Macam ni lah, kau siap-siap, sekejap lagi aku datang ambil kau dengan Noni. Bye”
“Akmal, aku …”
“Hishhh, siap kau Akmal nanti kalau aku jumpa kau.Suka hati dia jek nak paksa-paksa aku.Ingat aku ni desperate sangat ke nak berlaki?”
‘Alahai, malas betul aku nak keluar. Baju apa aku nak bedal ni?’ Bella mengomel sendiri.
Itulah sikap Bella.Entah kenapa dia sejak dari dulu memang tidak boleh marahkan Akmal dan Razif walaupun dia sering saja dibuli. Tapi bukannya buli yang gunakan kekerasan.Tapi sekadar gurauan sesama sahabat yang sudah dianggap sebagai abangnya sendiri.
…….
Kedengaran bunyi hon kereta di hadapan rumah.
“Bella, Akmal dah sampai ni.” Emak menjerit sebaik sahaja membuka pintu untuk melihat siapa gerangan kereta yang singgah di hadapan rumah.Melihat sahaja pada keretanya, Mak Mah tahu siapa yang datang. Kalau bukan Razif, sudah pasti Akmal.
Bukan sekali dua mereka datang ke rumah tetapi sudah berkali-kali sejak mereka berkawan baik.Itulah, kata orang ibu bapa perlu tahu dengan siapa anak mereka berkawan.Begitu juga dengan Bella, siapa yang menjadi temannya pasti ibu dan ayahnya tahu.
“Ok, ibu. Bella keluar sekejap tau. Keluar dengan Akmal, Razif dan Noni.”Bella meminta izin sambil bersalaman dengan ibunya.
“Ibu tahu.Jangan balik lambat sangat.”
Sudah faham benar ibunya dengan keletah dan kerenah anak tunggalnya yang kini sudah pun hampir menjangkau usia 27 tahun itu.
Hari ini mereka cuma bertiga. Razif tidak ikut sama. Katanya ada kerja yang perlu disiapkan.Maklumlah, orang sudah nak kahwin.Pasti banyak perkara yang nak disediakan.
Sambil melangkah masuk ke dalam perut kereta, Bella terdiam melihat reaksi Akmal dan Nani.
“Korang ni dah kenapa? Tengok aku sampai ternganga mulut tu. Macam la tak pernah tengok aku.”
Kelihatan Noni sedang mencebik.
“Kejap.Aku tahu kenapa. Korang tengok aku sebab aku makin cantik, kan? Betul tak?” saja Bella menanyakan soalan yang pasti sudah tahu jawapannya.
“Elehhh…perasan lebih la Cik Isabella kita ni. Bajet cantik pulak. Aku dengan Noni tengok kau sampai ternganga ni sebab pelik bin ajaib je. Mana taknya, tadi aku dengar ada orang tu malas nak keluar hari ni. Tapi tup tup bila dah keluar, fuhhh amek kau. Meletup gila kau dressup.”
Baru saja Bella ingin membuka mulut Akmal cuba memotong.
“Aku tahu kau nak cakap apa.” Sememangnya Akmal sudah masak dengan perangai Bella yang bergaya mengalahkan model.
“Haruslah.” Sambung Akmal sambil membuat gaya ala-ala model. Sama seperti gaya Isabella a.k.a Bella de Fasionista.
“Hahaha. Sama la weiyh gaya kau dengan Bella.”Noni yang melihat aksi Akmal tergelak sehingga keluar air mata.
“Arghhh, sudah la korang ni. Aku tak jadi lepak dengan korang baru tahu.”Bella menjerit di dalam kereta itu membuatkan Akmal dan Noni menutup telinga.
“Alamak, dah keluar ayat merajuk Bella.Relaks la Bella.Gurau je.” Pujuk Noni.

*bersambung...

No comments: