Thursday, May 16, 2013

Ceramah Kesedaran Kanser Servik

Assalamualaikum dan hai...


Ini cerita minggu lepas.

Aku berpeluang pergi ke ceramah kesedaran kanser servik. Seriously memang teringin nak pergi. Teringin jugak nak dapatkan vaksin HPV. Mula-mula memang tak ada masa, but then interview dekat RTM tu habis awal so aku ada peluang lah untuk pergi ceramah tu.


Penganjur buka booth dekat Kompleks Perdana Siswa, UM. Singgah sekejap di booth. Cuma like facebook page May saja dah boleh dapat sample sabun May.



Free sample selepas klik 'like' di facebook page MAY



National Cancer Society Malaysia (NCSM) dengan kerjasama May telah berusaha menganjurkan kempen ini. Kalau tidak silap aku, ada pihak yang telah bermurah hati membeli vaksin HPV itu dan diberikan kepada setiap universiti yang terpilih (satu universiti diberi 5 vaksin HPV). Oleh itu, pihak pengajur kempen telah mengadakan kempen ini di setiap universiti terpilih. Ceramah disampaikan oleh Dr Dalilah. Tiz Zakiah sebagai duta May juga ada datang bersama.



Antara universiti yang terpilih adalah seperti yang tertera di brochure




Dalam pada itu, pihak penganjur telah menyediakan cabutan bertuah kepada hanya 5 vaksin HPV yang sedia ada. Cabutan bertuah itu memerlukan pelajar (universiti) membeli produk sabun May yang berharga RM10 dan barulah mereka boleh mengisi borang nama untuk tujuan cabutan bertuah itu. Pemenang atau pelajar yang akan mendapat suntikan vaksin HPV itu akan diketahui selepas kempen ini tamat. (Seperti apa yang dimaklumkan kepada aku pada minggu lepas). Mungkin juga akan diumumkan minggu ini. Oh aku pun beli sabun itu dan aku masuk dalam kategori cabutan bertuah itu. Tengah tunggu keputusan ni. Nervous...


Sabun mandian May yang berharga RM10 *untuk cabutan bertuah -menang suntikan vaksin HPV 


Disebabkan aku pergi dengar ceramah itu, pelajar juga diberikan goodies bag. Dalam tu ada tuala, sabun mandian juga brochure.






Sepanjang ceramah, slide-slide berkenaan kanser servik dipaparkan. Gambar-gambar tentang jangkitan viru juga ditunjukkan. Rasa meremang bulu roma. Takut pun ada. Sungguh minta dijauh semua itu. 


Antara artikel dan maklumat yang terdapat dalam pamplete






Konklusinya, sebagai wanita/perempuan kita perlu menjaga kesihatan tubuh badan kita tidak kira luar atau dalam. Kebersihan diri itu penting bagi mengelakkan daripada apa-apa jua jangkitan virus. Dari segi kebersihan dan kesihatan dalam, suntikan vaksin HPV ini boleh dikatakan sangat penting untuk masa depan diri kita sendiri.


Pernah dengar ayat ini? PREVENTION IS BETTER THAN CURE =)












Testimoni:

Setelah seminggu menggunakan sabun mandian May aku terasa macam nak mandi selalu. Sebab baunya wangi sangat sangat. Dan baunya memang melekat di kulit untuk jangka masa yang sama. Terasa nak cium badan ni selalu jek sebab baunya sangat wangi. Anda tak percaya? Cubalah. Memang tak tipu.


Aku gunakan May shower cream yang warna pink.
Diamond Dazzle -sea salt &diamond glitter 
for soft and luminous skin. Jom cuba.

No comments: