Sunday, July 14, 2013

Minggu kedua praktikal

Bismillahirrohmanirrohim…


Hai sekarang dah masuk minggu kedua aku praktikal. Saja nak mengabadikan kenangan pasal praktikal ni dekat blog. Disebabkan bosan tak tahu buat apa dekat rumah plus tak ada tv untuk ditengok maka adalah baik aku menaip. Wifi or internet memang kat rumah tak ada. Maka tunggu la sampai ofis baru boleh copy paste n terus update dekat blog.

Minggu kedua ni agak busy sikit berbanding first week hari tu. Boleh kata kita orang dah dibagi kerja.


Perhimpunan Pagi

Pagi Isnin hari tu ada perhimpunan. Haaa…ada gaya macam sekolah-sekolah tak? Dekat university pun tak ada perhimpunan. Tapi tak apa. Seronok jugak macam tu. Dalam kumpul satu kumpulan kerja Yayasan Warisan Johor. Kalau tak silap perhimpunan tu biasanya sebulan sekali kot. Buat dekat Dewan Muzium Tokoh. Pagi tu perhimpunan dikelolakan oleh Unit Pentadbiran & Kewangan. Style perhimpunan biasalah ada ucapan ada nyanyi lagu Negaraku, lagu negeri Johor dengan lagu Yayasan Warisan Johor. second time dengar n nyanyi lagu yayasan. Kikikiki…

Lepas habis perhimpunan ada penyampaian hadiah untuk staf yang sambut birthday dalam bulan Julai ni. Wah…gila seronok macam tu.

Lepas setel  jek semua, macam biasa la. Ada makan-makan. Standard yayasan ni memang lepas apa-apa majlis tak kira kecil besar memang ada makan-makan. Gemuk aku dengan Diba praktikal kat sini tiga bulan. Tak percaya nanti tengok la. Blerghhh…


Cabutan rumah sukan
Dah siap makan-makan kena masuk dewan semula. Ada acara cabutan rumah sukan. Ahaaa…kelakar tak? First time tu ingatkan ada hari sukan kea pa kan. Rupa-rupanya ada banyak program lain. contohnya program masak bubur lambuk sempena bulan puasa. Ada rumah sukan merah, biru, kuning dan putih. Setiap rumah sukan akan bergilir memasak setiap hari. Macam seronok jek kan bunyinya. Heee…yang paling kelakar ialah time cabutan rumah sukan tu. Kemain riuh rendah dewan tu dengan huru-hara suara orang. Dah macam bukan orang-orang besar yang kat dalam tu. Tapi seronok macam tu. Tak stress jugak kerja situ. Sebab staf-stafnya memang sempoi habis.
Yang best lagi, si budak-budak praktikal tak tersenarai pulak dalam acara cabutan hari tu. Hehehe…terlepas pandnag kot. Nanti confirm kena jugak. Blerghhh…

Hari Isnin dengan Selasa

Hari isnin masuk jek ofis terus lepak dengan Kak Limah dekat kaunter bawah sambil baca surat khabar. Lepas tu niat nak naik atas ke ofis untuk hantar buku log dekat Kak Lisa (a.k.a Puan Lisa). Tuptup sampai jek atas Pn. Lisa tanya bawa laptop ke tidak. Kebetulan masa tu kita orang memang bawa. So, terus jek dia bagi kita orang kerja.

Key in data lukisan
Kita orang kena daftar semua lukisan yang ada dekat galeri tu. Senang kata key in data.
Kesemua lukisan yang ada dekat galeri tu adalah hasil daripada pertandingan-pertandingan yang telah dianjurkan oleh Galeri Seni Johor. nak bagitahu yang galeri ni ada dua jenis ruang pameran. Satu ruang pameran tetap dan satu lagi ruang pameran berkala (tidak tetap). Jadi dekat ruang pameran berkala ni lah dipamerkan  semua lukisan pemenang pertandingan itu.


Masa dekat unversiti kat pernah ambil subjek Pengurusan Muzium, Arkib dan Galeri. So, mendaftar ini adalah salah satu daripada prosedur dalam pengurusan galeri jugak. Dalam kuliah Prof. Dato Dr. Othman Yatim ada diberitahu yang tugas pegawai muzium (arkib & galeri juga) ialah mendaftar dan menyimpan segala koleksi yang ada.

Key in semua data tu aku guna power point (sebagaimana yang diarahkan). Masukkan semua data tentang lukisan tu contoh seperti nama pelukis/pemenang, tajuk lukisan, media/bahan yang digunakan, tahun, ukuran lukisan, kategori pertandingan, nama sekolah dan nombor pendaftaran lukisan tersebut. Mula-mula buat memang susah sikit tapi dah dua tiga kali buat rasa senang jugak la. Lepas tu masukkan pulak gambar lukisan tu dalam data yang dah ditaip tadi.




Esoknya, hari selasa pun datang ofis kita orang buat kerja yang sama. Sambung kerja. Sebab banyak jugak la. Macam aku punya aku key in data lukisan untuk Pertandingan Melukisan Peringkat Remaja Negeri Johor dari tahun 2007 hingga tahun 2012. Haaa…siapa kata galeri tak berfungsi. Tiap-tiap bulan tiap tahun ada jek program yang berlangsung.



Hari Rabu kita orang cuti sebab awal Ramadhan.


Kerja hari Khamis

Pagi lepas masuk ofis macam biasa lepak baca surat khabar dulu lepas tu baru naik ofis bila dah kena panggil dengan Encik Is. Confirm ada kerja la tu. Kerja baru. Kita orang kena call tenaga pengajar yayasan yang buat kelas/tuisyen dekat sekolah tertentu. Macam aku, aku kena call tenaga pengajar kelas seni khat. Majoriti confirm ajar dekat sekolah agama n maahad. Aku kena update pasal kelas sama ada masih berjalan atau tidak n berjalan lancar ke tidak. Lepas tu kena update pasal laporan bulanan. Rupa-rupanya macam-macam masalah aku kena dengar. Yang itulah yang inilah. Peh peh…pengalaman jugak tu. Dalam tengah hari baru setel call semua orang tu. Lepas tengah hari lepak sampai balik tak buat apa.


Hari Jumaat punya cerita
Pagi jumaat semua warga yayasan bisanya akan berkumpul dan diadakan tadarus al-Quran. Pagi tu kami berkumpul dekat Rumah Limas (dekat Yayasan Warisan Johor). Sempena ramadhan ni jugak, pagi tu diadakan solat sunat tasbih beramai-ramai dan sebelumnya adalah baca al-Quran sikit. Bagus pihak yayasan ni buat aktiviti macam ni. Kalau dulu perkara macam tu cuma ada dekat sekolah jek tapi masih lagi wujud dan diteruskan oleh yayasan.

Kalau dulu masa aku sekolah rendah jek ada tadarus al-Quran, baca zikir-zikir n macam-macam (tiap Jumaat) macam ni. Tapi naik sekolah menengah dah tak ada. Cuma bulan puasa jek ada. Kalau perhimpunan tu memang setiap isnin sekolah akan ada.

Lepas habis tadarus n solat maka semua bertebaran lah pergi ke tempat kerja masing-masing. Yayasan ni ada banyak bahagian. Ada bahagian pentadbiran, kewangan, muzium dan galeri. Kalau muzium pulak ada dua tiga jugak dan macam aku ni dekat galeri seni. So, dalam setiap program yayasan, semua bahagian yanga da di bawahnya akan berkumpul sama-sama tak kiralah kalau tempat tu jauh contoh macam Muzium Kota Tinggi.

Macam biasa, hari jumaat galeri seni tutup untuk pelawat tapi staf bekerja. So, aku stay dalam jek la. Memandangkan semua staf ada meeting pukul 10 jadi aku dan diba terpaksa mengurungkan diri kita orang dalam galeri tu dengan tahap kebosanan yang amat tinggi. Lepas siapkan baki kerja yang tinggal sikit tu mula la ber-facebook, twitter ber-online sampai pukul empat. Lepas pukul empat turun bawah ready untuk balik. Haaa…hebat tak orang galeri style kerja memang gitu. Empat setengah dah terpacak dekat bawah ready nak thumbprint nak balik. Hahahaha…kelakar tengok dia orang macam tu. Budaya kerja masing-masing, kan.


Yang ni pulak budaya kerja aku n diba :p


Kesengalan tatkala kebosanan melampau telah menguasai diri. 
Gambar ni time semua staf ofis ambil cuti. So, ofis tu kami yang punya. ngeh3 =)




No comments: